God stämning, bra föredrag, intressanta utställare, god middag med intressant underhållning och flera intressanta diskussioner där det hettade till lite. Bland annat om: bra vinterdäck kontra bra snöröjning; SIK (göra det rätt eller fuska sig till godkännande) samt GPD-analys (bra system men frågor kring införandet).Ett kort referat och presentationerna kommer senare i tidningen Trp o Logistik Idag.
Plats: Billingehus, Skövde
Tid: 21-22 mars 2017
Programmet togs fram i samarbete med Trafikverket
21 mars
- Inledningsanförande: Ulrika Honauer, Chef för Vägsystem, Trafikverket
- Vad orsakar egentligen vinterolyckorna? Håkan Lundin. Olycksfallsutredare, Trafikverket
Objektiva vinterdäckstester?
- ”Oberoende” däcktester – hur påverkar underlaget? Johan Casselgren, PhD, LTU
- Vad tycker däckbranschen? Bernt Wahlberg, General Secretary, STRO (The Scandinavian Tire & Rim Organization)
Vinterdäck på tunga fordon
- Vinterdäck på tunga fordon, Hans Norén, Transportstyrelsen
- Norska krav på vinterdäck och utvecklingen av kraven, Reidar Henry Svendsen, Vegdirektoratet
- Framkomlighet för tunga fordon i vinterväglag, Mårten Johansson, Åkeriförbundet
22 mars
Arbete för ökad säkerhet vid vägarbeten
- Olyckor vid vintervägarbete, Max Näslund, Trafikverket
- Skandinaviskt samarbete, SIK, certifiering av vinterväghållning. Björn Eklund, Trafikverket
- Synpunkter från en entreprenör, Linda Karlsson. Utbildningsansvarig, Division Drift, Svevia
GPD-analys (digitaliserad kontroll av entreprenaduppdrag)
- Trafikverket först i världen med digitaliserad kontroll av uppföljning av regelverket, Björn Eklund, Trafikverket
- Synpunkter från en entreprenör. Gustav Lindström, Verksamhetsutvecklare, Division Drift, Svevia
Hålla stan fri från snö- hur svårt kan det vara?
- Erfarenheter från höstens kraftiga snöfall i Stockholm. Ted Ell, Trafikkontroret, Stockholms stad
Väderprognoser. Diskussion om möjligheterna och svårigheterna med väderprognoser: Annie Persson, SMHI, Caroline Hansson, MeteoGroup och Elina Heed, Foreca